31 december 2010, Proost! 30 december 2010, Marktstraat 29 december 2010, Kaashandelaren 28 december 2010, Lamoraalsluis 27 december 2010, Brandweer 26 december 2010, de Stadssleutel 25 december 2010, Alkmaarse Zegel 24 december 2010, Grote Kerk 23 december 2010, de Stadsmuur 22 december 2010, Ambachtsschool Bergerweg 21 december 2010, Saul en David 20 december 2010, Kanonnen Victoriepark 19 december 2010, Hof van Sonoy 18 december 2010, Alkmaars Packet 17 december 2010, Pieter van Foreest 16 december 2010, Vroom en Dreesman 15 december 2010, De Korenschoof 14 december 2010, De Ster 13 december 2010, Tussen Kunst en Kitsch 12 december 2010, Doopsgezinde Kerk 11 december 2010, Schelphoek 10 december 2010, Davelaar 9 december 2010, Ontmoetingssteen 8 december 2010, Molen C 7 december 2010, Fritz Conijn 6 december 2010, Houttil 5 december 2010, Bomen in Alkmaar 4 december 2010, Voormalig pastorie 3 december 2010, Gewelfde Stenen Brug 2 december 2010, Bussen in Alkmaar 1 december 2010, Kaaspakhuis Gedempte Nieuwesloot
18 december 2010, Alkmaars Packet

18 december Alkmaars Packet

Over een stoombootonderneming en salonboten

Het is zaterdag 18 december 2010. De Voormeer is onderdeel van het Noord-Hollands Kanaal en van oorsprong een uitloper van de Schermeer. Aan de Voormeer lag de afvaart- en aankomstplek van de stoombootonderneming Alkmaar Packet. De Alkmaar Packet exploiteerde een stoombootdienst voor het vervoer van passagiers, post en pakketten over het Noord-Hollands Kanaal naar Zaandam en Amsterdam met tussenliggende aanlegplaatsen. Later werden hier nog Haarlem en IJmuiden aan toegevoegd.

De Alkmaar Packet werd in 1864 opgericht door Cornelis Bosman. In haar gloriejaren bezat de Alkmaar Packet maar liefst 21 vracht- en passagiersschepen. Veel Alkmaarse bedrijven maakten, voor het verschepen van hun goederen, gebruik van de diensten van de Alkmaar Packet en daarnaast gebruikten de werknemers van deze bedrijven de boten om op het werk te komen, als openbaar vervoer.

Een retourtje Amsterdam - Alkmaar nam drie uur in beslag en kostte toentertijd één gulden voor een eersteklas kaartje en zestig cent voor de tweede klas. De passagiers werden vaak vermaakt met live muziek van kleine orkestjes aan boord. Naast de vaste vaardiensten, werden de salonboten ook ingezet voor personeelsfeesten en schoolreisjes, veelal voor Amsterdamse schoolkinderen.

Er wordt gezegd dat de boten van de Alkmaar Packet zo vreselijk op tijd voeren, dat men klokken en horloges gelijk zetten op het passeren van de schepen. De boten van de Alkmaar Packet hebben tot 1950 gevaren.

 
 

Reacties van anderen

  • ik heb veel over de alkmaar-packet meer als 200ansichtkaarten borden met de alkmaar eerr op reisfolders oude beker zoutschoteltjeen 1 oude brief van de eigenaar.
    gr george
    g.c.f.bergenhenegouwen @ 2014-08-24 08:27:46
  • Salonboot Prins van Oranje is in 2012/2013 geheel gerenoveerd en omgetoverd in de stijl van bouwjaar 1908. Kijk ook eens op onze Cruise With Us facebookpagina.
    Groepen tussen 50 en 300 gasten kunnen culinair genieten onder begeleiding van pianomuziek.
    Arno Koningstein @ 2016-05-24 06:14:14

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +