31 maart 2010, Seinhuisje 30 maart 2010, Karenhuis 29 maart 2010, Huis met de dolfijnen 28 maart 2010, Sint Barbara 27 maart 2010, Apenkooi 26 maart 2010, Kooltuin 25 maart 2010, Het Gezin 24 maart 2010, Stadskantoor 23 maart 2010, Boterstraat 22 maart 2010, Watertoren 21 maart 2010, Bolwerken 20 maart 2010, Het Beatles Museum 19 maart 2010, Pakhuis de Koopman 18 maart 2010, Het Landwijf 17 maart 2010, Ambachtsmolen 16 maart 2010, de Haan 15 maart 2010, Vrouwenstraat 14 maart 2010, Odd-Fellow-Huis 13 maart, Oudegracht 239-241 12 maart 2010, Bloemenschuit 11 maart 2010, Friesebrug 10 maart 2010, Basisschool de Kring 9 maart 2010, Restaurant de Bios 8 maart 2010, Victorientje 7 maart 2010, Canadaplein 6 maart 2010, Natuurwerkdag 5 maart 2010, Kaashandel Lekkers 4 maart 2010, Mythische Vogel 3 maart 2010, Sociëteit KBO 2 maart 2010, Pontje 1 maart 2010, Huize Egmont
12 maart 2010, Bloemenschuit

12 maart Bloemenschuit

Over trekschuiten en stankoverlast

Het is vrijdag 12 maart 2010. Een sfeervol stukje Alkmaarse binnenstad is het hoekje Kraanbuurt/Verdronkenoord. Vroeger was het hier tijdens marktdagen een drukke bedoening wanneer burgers en buitenlui naar dit deel van de stad trokken voor verse groenten en vis. Behulpzaam bij het vervoer van al deze mensen was de trekschuit die op deze plek lag aangemeerd.
De trekschuit was een veel gebruikt vervoersmiddel. Ook na de grote inpoldering in Noord-Holland bleef veel vervoer over het water gaan. Rijtuigen en koetsen konden alleen de rijken betalen en je kwam over het slechte wegdek in dit deel van Nederland niet ver.
De trekschuit was een veilig vervoersmiddel die redelijk op tijd voer. Dit laatste was heel modern, zo kon je tegen een zakenrelatie zeggen hoe laat je ongeveer in Alkmaar arriveerde. Daarbij was het stelsel van vaarwegen, en daarmee het trekschuitnet, in Noord-Holland erg uitgebreid en kon je dus op veel plekken komen.

Er zaten ook nadelen aan het vervoersmiddel. De trekschuit was traag, ongeveer zeven kilometer per uur. De reis van Alkmaar naar Amsterdam duurde zo'n dertien uur. Een ander nadeel aan de schuit was de stankoverlast. De trekschuit had een afgesloten kajuit, waar je met meer dan twintig mede-reizigers tegenover elkaar op houten bankjes zat. Er werd veel gerookt en stevig gedronken onderweg met als resultaat veel geklaag over de benauwde en bedompte lucht aan boord. Toen de comfortabele en veel snellere stoomtram en stoomtrein hun intrede deden, werd de trekschuit langzaam verdrongen.
Tegenwoordig ligt hier geen trekschuit meer aangemeerd, maar al sinds mensenheugenis een bloemenschuit. In de boeken is de eerste vermelding van de bloemenschuit uit 1938, toen de toenmalige eigenaar het bedrijf aanmeldde bij de KvK. Volgens de huidige eigenaar ligt er op deze plek echter al veel langer een bloemenschuit, sinds 1900.

 
 

Reacties van anderen

  • Mooie Z&W foto!


    Aheroy @ 2010-03-12 15:25:52
  • Prachtige weerspiegelingen en mooie compositie..:))


    ? Annieta  @ 2010-03-12 17:13:46

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +