31 maart 2010, Seinhuisje 30 maart 2010, Karenhuis 29 maart 2010, Huis met de dolfijnen 28 maart 2010, Sint Barbara 27 maart 2010, Apenkooi 26 maart 2010, Kooltuin 25 maart 2010, Het Gezin 24 maart 2010, Stadskantoor 23 maart 2010, Boterstraat 22 maart 2010, Watertoren 21 maart 2010, Bolwerken 20 maart 2010, Het Beatles Museum 19 maart 2010, Pakhuis de Koopman 18 maart 2010, Het Landwijf 17 maart 2010, Ambachtsmolen 16 maart 2010, de Haan 15 maart 2010, Vrouwenstraat 14 maart 2010, Odd-Fellow-Huis 13 maart, Oudegracht 239-241 12 maart 2010, Bloemenschuit 11 maart 2010, Friesebrug 10 maart 2010, Basisschool de Kring 9 maart 2010, Restaurant de Bios 8 maart 2010, Victorientje 7 maart 2010, Canadaplein 6 maart 2010, Natuurwerkdag 5 maart 2010, Kaashandel Lekkers 4 maart 2010, Mythische Vogel 3 maart 2010, Sociëteit KBO 2 maart 2010, Pontje 1 maart 2010, Huize Egmont
11 maart 2010, Friesebrug

11 maart Friesebrug

Over de brug der zuchten

Het is donderdag 11 maart 2010. De foto van vandaag verbinden we aan één van Alkmaars' belangrijkste bruggen.
In 1824 werd het Noordhollands Kanaal door Alkmaar gegraven. In 1835 kwam over dit kanaal, ter hoogte van de Herenstraat, een brug te liggen; de Friesebrug (vernoemd naar één van Alkmaars' belangrijkste toegangspoorten, de Friesche poort, die op dezelfde plek stond). In 1923 wordt dit exemplaar door een bredere variant vervangen. Beide waren lage ijzeren draaibruggen die met de hand moesten worden bediend. Rond 1950 is ook deze oeververbinding te smal voor het steeds maar toenemende gemotoriseerde verkeer, de brug wordt door de gemeente zelfs de brug der zuchten genoemd (want er werd wat afgezucht). In 1952 wordt er daarom wederom een nieuw ontwerp geplaatst welke dertig meter verderop komt te liggen (op de huidige plek). Deze variant kende hoge opritten om de scheepvaart te vergemakkelijken.

Deze drie varianten van de Friesebrug verschilden onderling, maar hadden ook één overeenkomstig probleem; die van filevorming. Net als de vlotbrug kende de Friesebrug lange wachttijden en was daarmee een lastig verkeersknooppunt met veel overlast en irritatie. Deze verkeerssituatie deed de gemeente beslissen wederom de brug een metamorfose te geven om de doorstroming van het verkeer op en om de brug te optimaliseren. Het resultaat werd in 2009 geopend, compleet met tunnels, busbanen en futuristische damwanden en een opvallend kunstwerk.
Het naamschild van de nieuwe brug is lang voor de oplevering geplaatst, en laat het verkeerde jaartal 2008 zien. Blijkbaar is de bouw vertraagd geweest.

 
 

Reacties van anderen

  • Rechtsboven in de foto staan horizontale groen/gele strepen. Deze zijn van een Connexxion bus die toevallig stopte, en daarna weer door reed.
    Reinier Sierag @ 2010-03-11 09:16:10
  • Mooi dat lijnenspel en al die verschillende abstracte vormen.
    Ger @ 2010-03-13 11:51:47
  • Erg mooie foto! lekker dynamisch.
    Met compleet verhaal!
    Arjen_J @ 2010-03-15 17:17:28
  • Is het niet zo dat een jaartal op een bouwwerk altijd het jaar van de aanvang van de werkzaamheden vermeldt? Onder het brugdek is immers ook 2008 gekalkt, ik kan me niet voorstellen dat dat een 'foutje' zou zijn.
    Venema @ 2010-11-29 09:27:23
  • Ik lees hier op de website van het Noordhollands dagblad: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article5153770.ece/Friesebrug+getooid+met+kunstwerk+%28update+video%29

    Dat de bouw 5 jaar heeft geduurd, volgens mij waren de plannen destijds om het in 2008 op te leveren... Althans dat is wat ik me er van herinner :)
    Reinier @ 2010-11-29 09:45:20

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +