31 januari 2010, Cadettenschool 30 januari 2010, Het bewijs van Muybridge 29 januari 2010, Gedempte Baansloot 28 januari 2010, Wilhelminaschool 27 januari 2010, Man met Kalf 26 januari 2010, De Vier Heemskinderen 25 januari 2010, Bellevue Tesselschade 24 januari 2010, Spoorbrug 23 januari 2010, Geestmolen 22 januari 2010, Anna Bosboom-Toussaint 21 januari 2010, Algemene Begraafplaats 20 januari 2010, Albert Heijn 19 januari 2010, het Hofje van Splinter 18 januari 2010, Stadstimmerwerf 17 januari 2010, Sint Joseph Kerk 16 januari 2010, Kunst Canadaplein 15 januari 2010, Bierkade 15 14 januari 2010, Schapenbrug 13 januari 2010, Kanisstraat 1 12 januari 2010, Kaasfabriek Eyssen 11 januari 2010, Het huis met de schopjes 10 januari 2010, Kachelmuseum 9 januari 2010, IJskelder 8 januari 2010, Bunker Wilhelminalaan 7 januari 2010, Schermerpoort 6 januari 2010, het Volksbadhuis 5 januari 2010, De Terp in Oudorp 4 januari 2010, Luttik Oudorp 3 januari 2010, Oudegracht 2 januari 2010, Molen van Piet 1 januari 2010, Huize Isola
30 januari 2010, Het bewijs van Muybridge

30 januari Het bewijs van Muybridge

Over de grondlegger van de cinematografie en paardengalop

Het is zaterdag 30 januari 2010. Vandaag komen we in ons rondje Alkmaar aan op de rotonde aan de Bergerweg. Dit kunstwerk 'Het bewijs van Muybridge' maakte kunstenaar Herman Lammers in opdracht van de gemeente Alkmaar en werd in 2009 onthuld. Inspiratie haalde Lammers uit de bewegingsstudies van Muybridge.

Eadweard Muybridge werd beroemd om deze bewegingsstudies, waarvan de eerste dateert uit 1872. Hij probeerde toen een galopperend paard fotografisch vast te leggen. In 1877 breidde hij het experiment uit en plaatste twaalf camera's naast elkaar om de beweging van het paard in alle fases te kunnen weergeven. Hiermee lukte het hem in 1878 het bewijs te leveren dat een paard tijdens de galop op een moment alle vier de benen van de grond heeft. Muybridge was de eerste die foto's maakte waarbij de belichtingstijd maar een fractie van een seconde duurde, op deze manier kon hij dus onbewogen foto's maken van het paard. Ook was hij de eerste die een mechanische snelwerkende sluiter gebruikte.
Achter elkaar geplakt en in een cilindervormige stroboscoop bekeken leverden de foto's van de galopperende paarden voor het eerst bewegende beelden op. Muybridge projecteerde deze beelden op een doek en was daarmee de grondlegger van de cinematografie (Een soignant detail over Muybridge; hij vermoordde de minnaar van zijn vrouw).

Terug naar Lammers en dit kunstwerk; in theorie is het galopperende paard van Muybridge te zien als je heel hard rondjes op de rotonde rijdt...

 
 

Reacties van anderen

  • Geweldig vastgelegd weer
    woordenaar @ 2010-01-30 15:36:44

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +