30 september 2010, Brugwachtershuisje 29 september 2010, Landbouwdag / Lappendag 28 september 2010, Stadhuistuin 27 september 2010, Oudegracht 180-182 26 september 2010, Schippersgildehuis 25 september 2010, de Laat 24 september 2010, Boekelermeer 23 september 2010, Medisch Centrum Alkmaar 22 september 2010, Achterdam 21 september 2010, de Nederlandsche Bank 20 september 2010, Veerstraat 19 september 2010, Kerkje Koedijk 18 september 2010, Joodse begraafplaats 17 september 2010, Stadhuis 16 september 2010, Nieuwe of Sint-Sebastiaan Doelen 15 september 2010, Noordhollands kanaal 14 september 2010, Torenburg 3 13 september 2010, Laat 173 12 september 2010, Stolpboerderij 11 september 2010, Hofje van Bijlevelt 10 sept 2010, Culinair Plaza 9 september 2010, Rode fietslantaarnpaal 8 september 2010, Oudorperhout 7 september 2010, Oudegracht 221 6 september 2010, Verdronkenoord 5 september 2010, De Batavier 4 september 2010, Bello 3 september 2010, Kunst tot de Nacht 2 september 2010, Platte Stenenbrug 1 september 2010, Kinderboerderij de Oosterhout
15 september 2010, Noordhollands kanaal

15 september Noordhollands kanaal

Over schippers op doorreis en drooggevallen herbergen

Het is woensdag 15 september 2010. Wij zoeken met het gure herfstweer het kolkende water op aan het Noordhollands Kanaal. Door opslibbing van het IJ en de ondiepte bij Pampus was de transportverbinding met Amsterdam via de Zuiderzee een moeizame en kostbare zaak geworden. Op initiatief van koning Willem I werd daarom in 1824 het Grote Kanaal van Den Helder naar Amsterdam, nu bekend als het Noordhollands Kanaal, geopend.

Om de handel in Alkmaar te bevorderen heeft het Alkmaarse stadsbestuur, onder leiding van toenmalige burgemeester Archibald Maclaine Pont, alle moeite gedaan om het kanaal dwars door Alkmaar heen te laten graven. Hiervoor moest zelfs een deel van de stadswal en de resten van de Friese Poort worden opgeofferd. Ook werden tussen het Heiligland en de Bierkade het monumentale Korenmetershuis, herberg het Hof en de Waterpoort gesloopt en moest de Hoge Brug bij de Voormeer wijken voor de aanleg van het kanaal.

Kenmerkend voor het kanaal waren de vele vlotbruggen die het water overspanden. Omdat er met de komst van het kanaal een overspanning van maar liefst 37 meter moest worden gemaakt, waren deze bruggen als enige geschikt.

Uiteindelijk bracht de aanleg van het water dwars door Alkmaar niet de economische voorspoed die men had gehoopt. Schippers en reizigers die voorheen halverwege hun reis in Alkmaar overnachtten, konden met de komst van het kanaal regelrecht en snel naar hun bestemming toe. Zij gaven hun geld niet meer in Alkmaar uit, waardoor veel herbergen droog vielen.

Ook nu nog brengt deze beslissing nog negatieve gevolgen met zich mee. Zo vindt het Alkmaarse verkeer door de waterweg grote overlast, maar het kanaal verleggen is natuurlijk geen optie meer. Gelukkig brengt het kanaal met zijn natuurwaarde en opties tot watertoerisme tegenwoordig ook veel goeds.

 
 

Reacties van anderen

  • Nog geen reacties.

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +