28 februari 2010, de Vlaminck 27 februari 2010, Houtwaard 26 februari 2010, Nassaubrug 25 februari 2010, Hekelstraat 24 februari 2010, Maarten Pietersz van der Mey 23 februari 2010, Karperton 22 februari 2010, Huis met de gouden ster 21 februari 2010, Duivenwagen 20 februari 2010, Gemeenteraadsverkiezingen 19 februari 2010, de Keizerskroon 18 februari 2010, Het Moriaanshoofd 17 februari 2010, Lantaarnpaal - Zitbank 16 februari 2010, De Zoete Inval 15 februari 2010, Biermuseum de Boom 14 februari 2010, Kabouterdeurtje 13 februari 2010, Huize Voorhout 12 februari 2010, ijsbaan de Meent 11 februari 2010, Grand Hotel Alkmaar 10 februari 2010, Provadja 9 februari 2010, Adriaan Anthonisz 8 februari 2010, Huize Oort 7 februari 2010, Don Bosco-kerk 6 februari 2010, Perron 2 5 februari 2010, Koopmanshuis de Zijworm 4 februari 2010, Verlosserskerk 3 februari 2010, Voormalig IJkkantoor 2 februari 2010, Rudi Carrell 1 februari 2010, Handelsonderneming Boom
6 februari 2010, Perron 2

6 februari Perron 2

Over staatslijnen en oude sporen

Het is zaterdag 6 februari 2010. Een mooie dag om een reisje te maken naar het station.
In 1865 werd Alkmaar aangesloten aan het spoor van staatslijn K. Deze spoorlijn werd aangelegd tussen Nieuwediep (oude naam van Den Helder) en Amsterdam met als belangrijkste reden de bevoorrading van de marinehaven in Den Helder en het vervoer van goederen in tijden dat het Noordhollands Kanaal bevroren was.
De lijn werd door de staat aangelegd, maar niet door de Staatsspoorwegen geƫxploiteerd. Dit kwam in handen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM). In 1865 werd in Alkmaar ook dit station gebouwd; een Waterstaatsstation dat daarna meerdere malen is verbouwd en uitgebreid.

De overkapping van perron 2 is gemaakt toen de spoorlijn tussen Alkmaar en Hoorn op 1 oktober 1898 inwerking trad (dit was de verbinding tussen staatslijn K en de in 1885 geopende spoorlijn tussen Zaandam-Enkhuizen). De perronoverkapping behoort tot het standaardtype van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij en is vervaardigd door de Leidse firma Schretlen & Co. De ongeveer 150 meter lange overkapping bestaat uit een luifeldak op gietijzeren kolommen. Dezelfde soort overkapping is ook nog terug te zien op perron twee in Hilversum. Alle stations en perrons die langs staatslijn K lagen zijn vervangen of verdwenen, alleen die van Alkmaar is behouden. Dit is ook de reden dat perron 2 tegenwoordig een gemeentelijk monument is.

 
 

Reacties van anderen

  • Nog geen reacties.

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +