31 januari 2010, Cadettenschool 30 januari 2010, Het bewijs van Muybridge 29 januari 2010, Gedempte Baansloot 28 januari 2010, Wilhelminaschool 27 januari 2010, Man met Kalf 26 januari 2010, De Vier Heemskinderen 25 januari 2010, Bellevue Tesselschade 24 januari 2010, Spoorbrug 23 januari 2010, Geestmolen 22 januari 2010, Anna Bosboom-Toussaint 21 januari 2010, Algemene Begraafplaats 20 januari 2010, Albert Heijn 19 januari 2010, het Hofje van Splinter 18 januari 2010, Stadstimmerwerf 17 januari 2010, Sint Joseph Kerk 16 januari 2010, Kunst Canadaplein 15 januari 2010, Bierkade 15 14 januari 2010, Schapenbrug 13 januari 2010, Kanisstraat 1 12 januari 2010, Kaasfabriek Eyssen 11 januari 2010, Het huis met de schopjes 10 januari 2010, Kachelmuseum 9 januari 2010, IJskelder 8 januari 2010, Bunker Wilhelminalaan 7 januari 2010, Schermerpoort 6 januari 2010, het Volksbadhuis 5 januari 2010, De Terp in Oudorp 4 januari 2010, Luttik Oudorp 3 januari 2010, Oudegracht 2 januari 2010, Molen van Piet 1 januari 2010, Huize Isola
7 januari 2010, Schermerpoort

7 januari Schermerpoort

Over de stoomtram en zwezerikpasteitjes

Het is donderdag 7 januari 2010. Omdat het openbaar vervoer in Nederland vandaag door het aanhoudende winterse weer op zijn gat ligt, gaat ons item vandaag over een stukje historische Alkmaars openbaar vervoer; de stoomtram Alkmaar-Purmerend.

Langs het Noordhollands Kanaal liep vroeger een trambaan. Dit was voor de stoomtram die van Alkmaar naar Purmerend reed met een duizelingwekkende snelheid van 5 km per uur.
Het station met de remise was direct om de hoek van de Schermerpoort, aan de Tienenwal op het Schermereiland. De lijn Purmerend-Alkmaar werd op 15 juli 1895 geopend met een feestelijke opening voor 150 gasten in de rijtuigenloods aan diezelfde Tienenwal. Menu; Bouillon, Sandwiches, Zwezerikpasteitjes, Kippen, Kropsalade, Taarten, Vruchten en een dessert.

De tram reed vanaf het station aan de Tienenwal, langs de Schermerpoort, om daarna via het Jaagpad langs het Noord-Hollands kanaal richting de Omval te gaan. Vanaf hier reed de tram verder de polder in, richting Purmerend. Omdat de trambaan dus voor de Schermerpoort langsliep, waren daar overwegbomen en een overwegwachter. Passagiers konden vanaf het station met de vlotbrug naar de Bierkade. De lijn reed tot 1931 en in 1933 is het station afgebroken.

Op de foto dus de bewuste Schermerpoort, gebouwd in 1639. Deze gaf de inwoners van Alkmaar toegang tot de net drooggelegde polder de Schermer. De poort was tot 1712 van hout, daarna stonden er twee stenen pijlers met een ijzeren hek. Op de pijlers staan de familiewapens van de burgemeesters. De stenen brug die tegenwoordig te zien is stamt uit 1853 toen de eigenlijke poort en de ophaalbrug werden gesloopt. Het witte kleine huisje bij de poort was het accijnshuisje. Hier moest je belasting betalen als je Alkmaar in wilde.

Meer informatie over de lijn Alkmaar-Purmerend vind je hier:
www.poldersporen.nl/Beemster/alkmaar.html

 
 

Reacties van anderen

  • Zouden de makers van deze site geen geweldige tourgidsen van Alkmaar kunnen worden vroegen wij ons af?
    Daar valt vast iets mee te verdienen. We vroegen ons ook of het boek aan het eind van het jaar niet uitgebracht kan worden voor verkoop in b.v. het VVV.
    Ook leek het ons een geweldig idee voor een prachtige kalender!?
    Het is iig een heel cool project zeg!!!

    Wij zijn trots op jullie!!!
    jacco en janneke @ 2010-01-23 14:08:16
  • dit is in feite de Boompoort want de Schermerpoort heeft op de plek gestaan waar momenteel niet meer de vlotbrug ligt, aan de overkant waar als het ware het Heilig land ligt dat was droog gelegd en in zijn totaal op de kaart van Cornelis Drebbel staat. Op de hoek waar de Schermerpoort heeft gestaan stond ook een molen: Zwart.
    NooMo86 @ 2012-09-18 12:50:30

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +