31 januari 2010, Cadettenschool 30 januari 2010, Het bewijs van Muybridge 29 januari 2010, Gedempte Baansloot 28 januari 2010, Wilhelminaschool 27 januari 2010, Man met Kalf 26 januari 2010, De Vier Heemskinderen 25 januari 2010, Bellevue Tesselschade 24 januari 2010, Spoorbrug 23 januari 2010, Geestmolen 22 januari 2010, Anna Bosboom-Toussaint 21 januari 2010, Algemene Begraafplaats 20 januari 2010, Albert Heijn 19 januari 2010, het Hofje van Splinter 18 januari 2010, Stadstimmerwerf 17 januari 2010, Sint Joseph Kerk 16 januari 2010, Kunst Canadaplein 15 januari 2010, Bierkade 15 14 januari 2010, Schapenbrug 13 januari 2010, Kanisstraat 1 12 januari 2010, Kaasfabriek Eyssen 11 januari 2010, Het huis met de schopjes 10 januari 2010, Kachelmuseum 9 januari 2010, IJskelder 8 januari 2010, Bunker Wilhelminalaan 7 januari 2010, Schermerpoort 6 januari 2010, het Volksbadhuis 5 januari 2010, De Terp in Oudorp 4 januari 2010, Luttik Oudorp 3 januari 2010, Oudegracht 2 januari 2010, Molen van Piet 1 januari 2010, Huize Isola
24 januari 2010, Spoorbrug

24 januari Spoorbrug

Over schepen die wachten op de trein

Het is zondag 24 januari 2010. Omdat we op deze zondag al vroeg op pad gaan, zijn we op de meeste plekken de eerste die met onze fiets een spoor trekken in het nieuwe pak sneeuw. Al glibberend en glijdend komen we aan bij de spoorbrug. Op deze plek over het Noordhollands Kanaal ligt al sinds 1866 een spoorbrug. Deze brug had een heel ander uiterlijk had dan de stalen brug die er nu bijna honderdvijftig jaar later ligt. Het was nog een enkele ijzeren brug, die was aangelegd bij de opening van de spoorlijn Alkmaar-Schagen. Sinds de begintijd van de spoorbrug is er in de omgeving veel veranderd, zie deze foto uit 1903.

Met de elektrificatie van de spoorlijn Alkmaar-Den Helder in 1958 werd de oude brug vervangen voor een moderne, dubbelsporige ophaalbrug, een zogenaamde basculebrug. De bouw van de nieuwe brug nam enkele jaren in beslag en geschiedde vlak naast het oude exemplaar, die toen uiteraard nog gewoon gebruikt werd. Pas op het moment dat de nieuwe brug in gebruik was genomen kon er aan het slopen van de oude begonnen worden. In de nacht van 26 op 27 april 1958 werd de brug door werklui van een metaalhandel en scheepssloperij uit Hendrik Ido Ambacht met snijbranders in stukken gebrand. Ondanks de storm en aanhoudende regen, werd dit een schouwspel dat honderden mensen naar de waterkant trok. Ook de kranten berichtten over het spektakel: "Het vurige werk van de mannen met de snijbranders veroorzaakte een onafgebroken klaterende fontein van vonken". De vele tonnen schroot werden bij de Hoogovens in IJmuiden verwerkt.

Grotere boten (hoger dan drie meter en achttien centimeter) die onder de brug door willen moeten telefonisch contact opnemen met de brugwachters om de brug te laten openen. De brugwachter (en dus ook de schipper) is vervolgens afhankelijk van de NS-dienstregeling Alkmaar-Den Helder en Alkmaar-Hoorn. Wanneer er veel treinen aankomen en vertrekken moet de schipper lang wachten, in principe kan de brug twee keer per uur worden bediend. Als de spoorbrug open gaat moeten de fietsers en voetgangers weer wachten. Naast het spoor waren aan beide zijden voetpaden aangelegd die lange tijd zorgden voor onveilige situaties en veel discussie. Voor bewoners van de Huiswaarden is de Spoorbrug echter nog steeds van groot belang.

 
 

Reacties van anderen

  • Nog geen reacties.

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +