30 juni 2010, Theekoepel 29 juni 2010, Zandersloot 28 juni 2010, Paardenmarkt 27 juni 2010, Amateurvereniging de Rekere 26 juni 2010, COC 25 juni 2010, Rondvaartboot 24 juni 2010, Zeglis 23 juni 2010, Schutterswei 22 juni 2010, Voormalig Zusterhuis 21 juni 2010, De Viaanse Molen 20 juni 2010, Koningin van het vogelrijk 19 juni 2010, Jan Arentsz 18 juni 2010, de Zandput 17 juni 2010, Kippenbrug 16 juni 2010, Willem Blaeu 15 juni 2010, Emmastraat 109-111 14 juni 2010, Spoorbuurt 13 juni 2010, Kaeskoppenstad 12 juni 2010, Visbanken 11 juni 2010, Perron 4 10 juni 2010, Wallenhuis 9 juni 2010, Accijnstoren 8 juni 2010, Zwijnsmeertje 7 juni 2010, Villa Kennemerhoek 6 juni 2010, Voordam & Mient 5 juni 2010, Alkmaar aan Zee 4 juni 2010, Dieselgemaal 3 juni 2010, Egmonderhout 2 mei 2010, Kinderboerderij de Hout 1 juni 2010, Oudegracht 291
14 juni 2010, Spoorbuurt

14 juni Spoorbuurt

Over bewoners die de Spoorbuurt van de sloophamer hebben gered

Het is maandag 14 juni 2010. De spanning stijgt, Nederland speelt vandaag zijn openingswedstrijd tegen Denemarken voor het WK voetbal. Heel werkend Nederland heeft vandaag om 13.30 uur een lange pauze of heeft een andere creatieve manier gevonden om de wedstrijd van onze jongens te kunnen volgen. Wij komen in de stemming in de totaal in oranje gehulde Spoorbuurt en proeven het WK-sfeertje in de Spoorstraat.

In de tweede helft van de 19e eeuw begon men door het toenemende inwonersaantal van Alkmaar de woningbouw uit te breiden. Dit vindt eerst binnen de singels en vanaf het laatste kwart van de 19e eeuw ook buiten de singels plaats. Dit gebeurd in eerste instantie langs de al bestaande routes, singels en uitvalswegen. Eind 19e en begin 20e eeuw ontstaan buiten de singels de eerste woongebieden. Als eerste kwam tussen het station en de binnenstad de Spoorbuurt van de grond. Hier leidde de geringe overheidsbemoeienis tot een economisch optimale indeling. De huizen werden opeen gebouwd, vaak zonder voortuinen, waardoor een stedelijk beeld is ontstaan van smalle straatjes.

Eind jaren vijftig en in het begin van de roerige jaren zestig maakten veel steden bedreigende plannen voor hun binnensteden. Ook in Alkmaar had het weinig gescheeld of historische stadsgrachten waren gedempt. In 1967 kreeg de Spoorbuurt de bestemming kantoorwijk, de bewoners moesten verhuizen naar nieuwbouwwijken waar ze drie keer zoveel huur moesten gaan betalen. De hier toen al sterk ontstane sociale gemeenschap werd uiteen gerukt en verkrotting en dichtgetimmerde huizen rukten op. De Spoorbuurt pikte dit niet en zet een (voor die tijd vernieuwend) buurtcomité op om georganiseerd actie te voeren.

Dit georganiseerde verzet werpt zijn vruchten af. Door eigen onderzoeken, enquêtes en concrete tegenvoorstellen wordt in 1974 het besluit tot sloop teruggedraaid. De Spoorbuurt werd gered van de sloophamer dankzij haar eigen bewoners. Hiermee blijkt stadsvernieuwing achteraf ook te hebben gewerkt als een kruiwagen voor maatschappelijke veranderingen. Burgers werden mondiger en durfden meer in te gaan tegen (besluiten van) bestuurders en gemeente.

Nu is het woonkarakter in de Spoorbuurt behouden gebleven en zelfs versterkt. De sociale gemeenschap is sterk en voelbaar, wij denken dat de buurt vandaag massaal samen voor oranje juicht: Hup Holland Hup!

 
 

Reacties van anderen

  • Het oranjegevoel toont ook de kracht van een sociale gemeenschap, deze foto drukt dat prachtig uit!


    John de Grooth @ 2010-06-14 13:14:07
  • These houses are much too nice to be destroyed . Glad they were saved !
    SmitoniusAndSonata @ 2010-06-23 19:52:43
  • Op de getoonde foto zien we niet de Stuartstraat, maar de Spoorstraat.
    Verder complimenten met deze geweldig leuke site!
    Stella Gonggrijp @ 2010-08-10 09:09:14
  • Hoi Stella, Dankjewel voor je reactie en je oplettendheid. De foto is inderdaad genomen in de spoorstraat. De tekst is inmiddels aangepast.
    Els @ 2010-08-10 20:20:16

Uw reactie












Plattegrond

Zoeken - +